Google Analytics för nybörjare

Introduktion

Välkommen, mitt namn är Cesar och jag är certifierad i Google Analytics via Google. I den här serien vill ja ge er en grundläggande föreståelse av Google analytics.

Jag kommer visa er hur man implementerar ett konto, sätter upp vyer och filer, läsa grund rapporter, sätta upp översikter, hur man genomför grund analyser och hur man sätter upp mål kampanjspårar. Men låt oss börja med att definiera digital analys och varför det är viktigt.

 

Definiera Digital Analys

Till att börja med, låt oss börja med att definiera ”digital analys” och varför det är viktigt. Så vad är det med digitalanalys?

Folk köper vanligtvis varor i etapper.

I marknadsföring har vi ett konceptet som heter köptratt. Det finns olika steg i tratten som beskriver kundinteraktion.

En grundläggande köptratt innehåller följande steg:

  • Förvärv innebär att skapa medvetenhet och förvärva användarnas intresse.
  • Beteende är när användare engagerar sig i ditt företag.
  • Konvertering är när en användare blir kund och agerar med ditt företag.
I offlinevärlden kan denna process vara svår att mäta. Men i onlinevärlden kan vi mäta många olika aspekter av tratten med hjälp av digital analys. Vi kan spåra vilket beteende online ledde till köp och använda den informationen för att fatta välgrundade beslut om hur man når nya och befintliga kunder.

 

Digital Analys i praktiken

Tänk på en onlinebutik, till exempel Google Merchandise Store. Det kan ha ett mål att sälja fler t-shirts. Med hjälp av digital analys kan butiken samla in och analysera data från sina onlineannonseringskampanjer för att se vilka som är mest effektiva och utvidga dessa marknadsföringsinsatser.

Till exempel kan butiken analysera geografiska försäljningsuppgifter för att förstå om människor på vissa platser köper många skjortor och sedan kör ytterligare reklamkampanjer i dessa områden. De kan också använda analyser för att förstå hur användare utvecklas genom sin online kundvagn. Om de märker att användare har problem med ett visst steg på sin webbplats kan de göra ändringar på webbplatsen för att lösa problemet.

Olika typer av företag kan dra nytta av digital analys:

  • Utgivare kan använda den för att skapa en lojal, engagerad publik och för att bättre anpassa annonsering på plats med användarintressen.
  • E-handelsföretag kan använda digital analys för att förstå kundernas köpbeteende online och bättre marknadsföra sina produkter och tjänster.
  • Leadgenerationssajter kan samla in användarinformation för säljteam för att ansluta till potentiella potentiella kunder.

Även om vi främst har pratat om att samla in data från en webbplats, kan Google Analytics också samla beteendata från olika system som mobilapplikationer, online försäljningssystem, videospelkonsoler, hanteringssystem för kundrelationer eller andra internet -anslutna plattformar.

Det är rätt. Denna information sammanställs i Analytics-rapporter, som du kan använda för att utföra en djupgående analys för att bättre förstå dina kunder och deras inköpsresa. Då kan du testa ut nya lösningar för att förbättra din verksamhet.