En bra formulerad affärsidé är första steget mot att bli företagare och grunden som ditt företag ska vila på. Man kan säga att det är själen i ditt företag. Några meningar som beskriver vad, hur och till vem du ska sälja. Att ha en utvecklad och nedskriven affärsidé ökar dina chanser att lyckas. Det hjälper även andra att förstå vad ditt företag gör och hur de kan hjälpa dig.

Vad ska du sälja?

Ta med det du ska sälja och var gärna specifik så man förstår exakt vad du menar. Det kan även vara en vision eller en känsla du säljer.

Exempel

  1. Professionella hemsidor tillsammans med utbildning inom entreprenörskap.
  2. Beprövad kunskap om hur man ackumulerar rikedom.
  3. Facebook likes, Instagram följare, twitter följare och YouTube views.

Hur ska du göra det?

Ska du ha en webbshop, fysisk butik eller knacka dörr kanske alla tre? Om du vet hur du ska göra det blir det mycket enklare att planera nästa steg.

Exempel

  1. Genom att dela kunskap, resurser och några av världens bästa programvaror.
  2. Online via Webbutik och böckerna levereras i pdf format via mail.
  3. Via hemsida och Facebook likes och YouTube views levereras via digital marknadsföring.

Till vem ska du göra det?

Att sälja till alla har aldrig varit en bra idé. Alla behöver inte din produkt eller tjänst därför når du mycket bättre resultat om du kan specificera vilka dina huvudkunder är.

Exempel

  1. Till småföretagare i Sverige med låg startbudget.
  2. Engelsktalande privatpersoner med låg inkomst.
  3. Små företag online med nyskapad social media profil.

Sammanfatta till din affärsidé

Sammanfatta dina svar till 1-2 meningar. Nu kan du enkelt och snabbt förklara vad ditt företag gör och snabbt se om nya beslut ligger i linje med din affärsidè.

Exempel

Inprivato.se

Vi förser småföretagare i Sverige med professionella hemsidor tillsammans med utbildning inom entreprenörskap genom att dela vår kunskap, våra resurser och några av världens bästa programvaror.

Moneywisdom.nu

Erbjuda beprövad kunskap i digital form om hur man ackumulerar rikedomar till engelsktalande privatpersoner med låg inkomst.

Socialrocket.biz

Erbjuda marknadsföring som resulterar i (x) antal facebook likes, youtube views, instagram- eller twitter följare till privatpersoner och små företag med nyskapad social media närvaro.

Affärsidéer från kända Svenska företag

IKEA’s affärside

”På IKEA är vår vision att skapa en bättre vardag för de många små människorna. Vår affärsidé går ut på att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsinriktade heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.”

Clas Ohlson’s affärsidé

”Vår affärsidé är att sälja gör-det-själv-artiklar till konkurrenskraftiga priser i butiker och via postorder/internet. Vi ska arbeta med god varukvalitet och hög servicenivå.”

Aftonbladet’s affärsidé

”Aftonbladet-koncernen ska bedriva publicistisk verksamhet inom olika medier med långsiktig ekonomisk lönsamhet.”

Eniro’s affärsidé

”Eniros affärsidé är att sammankoppla människor med människor och köpare med säljare – genom en bred, unik, relevant och kvalitativ databas.”