Strategi för sociala medier

När folk frågar mig om tips på hur de ska använda sociala medier för sitt företag så säger jag alltid, håll det enkelt och fokusera på att skapa innehåll för två stora kanaler.

Varför bara två stora kanaler?

För när du försöker vara aktiv överallt resulterar det oftast medlmåttiga resultat vilket sedan leder till att man slutar lägga upp innehåll. När du sen får bra resultat kan du expandera in i flera kanaler.

Översikt över de 4 vanligaste nätverken.

Facebook

Bäst för: Bilder, videos och interagera med dina kunder

Uppläggnings frekvens: 1-5 per dag

Instagram

Bäst för: Bilder, videos, motivation, inspiration, livsstil m.m

Uppläggnings frekvens: 1-5 per dag

YouTube

Bäst för: Videos, Vlogar, HowTo, recensioner, demo m.m.

Uppläggnings frekvens: 1 per vecka

Linkedin

Bäst för: att bygga profiler för B2B relationer

Uppläggnings frekvens: 2-5 per vecka

Veckoschema

 

Måndag
Nyheter om ditt företag (ny utrustning, gick till konferensen, arbetar på en ny
produkt etc.)

Restaurang: En bild på en ny maträtt du har arbetat fram
Träning: Nya maskiner, nya öppettider, ny instruktör

Tisdag (valfritt)
How-To (På en välkänd produkt / programvara / utrustning i din
industri)

Restaurang: En snabb bild om hur man gör den perfekta lasagnen
Träning: Hur man stretchar rätt, hur man gör övning rätt

Onsdag
En referens (Från en kund, arbetskamrat någon)

Restaurang: En selfie med dig och ett par på din restaurang
Träning: En selfie med dig och en PT kund i gymmet

Torsdag (valfritt)
Throwback torsdag (Ta upp ett minne som ligger dig nära)

Restaurang: En bild av dig när du examinerar från skolan
Träning: En bild på före och efter

Fredag
En Vlog med din åsikt om ett hett ämne i din bransch

Restaurang: en Vlog på en ny slags vegansk spaghetti
Träning: Att tänka på vid träning

Lördag (valfritt)
Interaktiv: Ställ en fråga eller be om åsikt. (om en produkt, ett ämne, en influencer etc.)

Restaurang: Vad är din favorit italienska efterrätt?
Träning: Vad är ditt mål inför sommaren?

Söndag
Ett blogginlägg på minst 250 ord

Restaurang: Ett skriftligt recept på hur man gör den perfekta lasagnen
Träning: Ett kost tips som passar till visst ändamål t.ex gå ner i vikt

 

Om det behövs så ändra om så det passar dig. Så länge du har en strategi så blir det lättare att vara konsekvent och planera i förtid..

Vill du bli framgångsrik så måste du jobba på det.

Sanningen är att du ständigt måste marknadsföra dig själv. Så välj de kanalerna som du känner dig mest bekväm i. Det spelar ingen roll om det är Facebook, Instagram eller någon annan kanal, det viktiga är att du är konsekvent och aldrig slutar.

Tanken är att fortsätta prata om ditt företag och främja ditt innehåll. Så du växer konsekvent.

En sak till…
Gör mig en tjänst och berätta lite om dig själv i vår Facebook grupp. Jag lyssnar gärna på din
idé i Facebook-gruppen.