Lär dig grunderna i Google Ads

Introduktion

I det här inlägget kommer vi titta på vad Google Ads kan göra för ditt företag.

Syns du inte så finns du inte

Du tänker på att markandsföra dig digitalt och frågar en kunnig vän, var kan mitt företag synas.

  1. Googles Söksida – Du kan nå nya kunder när de gör söker på Google
  2. Youtube – Du kan nå användare på YouTube och många andra sidor på internet.
  3. Googles annonsnätverk – Du kan visa dina annonser på miliontals olika hemsidor på internet.

Hur fungerar Google Ads?

Låt oss ta en titt på hur Saga’s Yoga studio (en fiktiv yoga studio) använder Google Ads för att få nya kunder.

Saga vill få sitt företag att synas för fler kunder än de som promenerar utanför hennes studio. Hon har bestämt sig att använda sig av Google Ads och skapar annonser, väljer var de ska synas, ställer in en budget och hoppas på bra resultat.

  1. Först tänker Saga på sina mål. Hon vill få fler Yoga studenter för att öka sin lönsamhet.
  2. Hon tänker på vem hennes kunder är och hur de spenderar sin tid online.
  3. Hon kommer fram till att hon vill nå lokalbefolkningen i 20-30års åldern.
  4. Hon bestämmer hur mycket hon vill spendera per dag och sätter en kampanjbudget utifrån det.
  5. När hennes kampanj är upprättad skapar Saga sina första annonser och ser till att de är lättförståliga, relevanta och innehåller en länk till hennes hemsida.
  6. Därefter ställer Saga in en riktning. I det här fallet beslutar hon att rikta sig till personer i åldrarna 20-30 år, som bor inom 20 km från sin studio.
  7. När kampanjen går igång visas Sagas annonser på relevanta Google-söksidor och bredvid relevant innehåll på webbplatser i Googles annonsnätverk.
  8. Unga människor som söker på yoga ser Sagas annonser och ansluter sig till hennes verksamhet. Människor hittar yoga kurserna de letar efter och Saga får tillgång till fler potentiella kunder.

Vad är Google Ads?

Google Ads är ett verktyg för onlineannonsering som hjälper dig att nå fler kunder. Du skapar en annons, väljer var den ska synas och mäter resultatet. Det är i princip det.

Fördelar med Google Ads

Det som skiljer onlineannonsering från andra annonseringsalternativ.

Visas för dina kunder när de behövs
Sofistikerade inriktningssystem hjälper dig att visa dina annonser till rätt personer, på rätt plats, vid rätt tidpunkt. Genom användning av sökord, plats, demografi m.m. för att rikta in dina kampanjer.

Full kontroll över dina kostnader
Du har fullständig kontroll över din budget. Du väljer hur mycket du spenderar per månad, per dag och per annons. Det finns inget minimum.

Förbättra prestandan
Statistiken visar hur många personer som ser dina annonser, hur stor andel av dem klickar sig vidare till din hemsida och till och med hur många som ringt till dig via din annons. Med dessa statistikverktyg kan du även se den faktiska försäljningen dina annonser genererar.

Om du vill ändra din strategi kan du enkelt anpassa dina annonser, prova nya sökord eller pausa och starta kampnjer som du vill.

Memorera det

Nu när du vet mer om Google Ads, låt oss komma tillbaka till din kunniga vän.

Du är nu oroad över att om du startar en Google Ads-kampanj dränerar du din annonseringsbudget genom att visa annonser över hela internet.

Din vän berättar att:

  • Du kan alltid pausa din kampanj om du behöver tid att omvärdera
  • Du kan styra vem som ser din annons med inriktningskontroller
  • Du kan styra utgifterna genom att ange en högsta budget

Sammanfattning

I det här inlägget gick vi igenom hur Google Ads fungerar och hur man använder dess fördelar för att nå kunder.