1.4 Så här ställer du in vyer med filter

Hur du ställer in kontovyer med filter

För att se vilka vyer som för närvarande är tillgängliga för en egendom klickar du på fliken ”Administratör” längst upp.

 

Klicka sedan på Visa under Inställningar under Visa.

Du kan se att när du först skapar en egenskap, ställer Analytics automatiskt in en ofiltrerad vy som heter ”Alla webbplatsuppgifter.” Detta innehåller alla råa, oförändrade data som du samlade in för egenskapen. Vi rekommenderar att du ändrar namnet till ”Raw data” så att du vet att uppgifterna inte har filtrerats. För att ändra namnet skriver vi helt enkelt in det nya namnet. Klicka nu på ”Spara”.

Ställa in en testvy

Därefter ställer vi in en ”testvy” för att testa våra inställningar. Om vi konfigurerar något fel kan vi oavsiktligt förlora data vi vill samla in. Så det är bäst att testa alla våra konfigurationer i den här testvyn först.

  • Om du vill ställa in en testvy klickar du på rullgardinsmenyn längst upp till vänster.
  • Välj sedan ”Skapa ny vy.” Vi kommer att namnge den här vyn ”Testvy.”
  • Klicka nu på ”Skapa vy.”

Lägg märke till att vi nu är i ”Testvy” för den här egenskapen. Vi rekommenderar att du lägger till en inställning i testvyn som filtrerar dina data för automatiserad bot- och spindeltrafik.

  • För den här testvyn, välj ”Visa inställningar.”
  • Då rullar vi ner.
  • Under ”Bot Filtrering”, välj ”Uteslut alla träffar från kända bots och spindlar”. Detta hjälper till att filtrera bort bottrafiken.
  • Klicka nu på ”Spara”.

Skapa en mastervy

Därefter skapar vi Master-vyn. Detta är den uppfattning som vi använder för att göra all vår rapportering och analys. Vi kan helt enkelt kopiera testvyn och byta namn på den.

  • Klicka på ”Kopiera vy” för att kopiera vyn.
  • Vi byter namn på vyn ”Master View.”
  • Klicka nu på ”Kopiera vyn.”

Om du går till Visa-menyn kan du se att vi har kopierat och skapat den här nya vyn. Genom att kopiera vyn kommer alla våra inställningar och filter som vi skapade, exklusive bottrafik, också att inkluderas i den nya vyn.

Lägga till ytterligare filter

Nu har vi tre vyer som kan användas för att säkerhetskopiera våra data, testa nya analyskonfigurationer och göra vår dagliga rapportering och analys.

Men vi måste fortfarande lägga till filter för att avgöra vilka data vi vill att Analytics ska visa i varje vy. Vi ställer in ett gemensamt filter i ”Test” -vyn för att utesluta intern IP-trafik. På det sättet kan vi mäta onlinebutiker i Google Store strikt för externa kunder utan någon anställdes inflytande.

  • I den högra kolumnen under ”Visa”, ändra visningsväljaren från ”Master View” till ”Test View.” Detta säkerställer att vi skapar våra filter i rätt vy.
  • Klicka nu på ”Filter.”
  • Klicka sedan på ”Lägg till filter.” Vi kommer att namnge det här filtret ”Uteslut intern trafik.”

Analytics erbjuder två typer av filter, ”Fördefinierade” och ”Anpassade” filter. Fördefinierade filter är mallar för de vanligaste filtren du kommer att använda. Med anpassade filter kan du designa ett filter för att inkludera, utesluta eller ändra data. Eftersom det är vanligt att exkludera data med IP-adress erbjuder Analytics ett fördefinierat filter för det, så vi lämnar filtertypen som ”Fördefinierad.”

  • Klicka sedan på ”Välj filtertyp.”
  • Välj sedan ”Uteslut”.
  • Klicka nu på ”Välj källa eller destination”
  • Och välj ”trafik från IP-adresserna.”
  • Slutligen, klicka på ”Välj uttryck.” Och välj ”som är lika med.”
  • Nu skriver vi in den IP-adress som vi vill utesluta. Du kan hitta din offentliga IP-adress genom att öppna en ny flik och söka efter ”vad är min ip?” På Google.
  • Nu kopierar vi IP-adressen till IP-adressfältet.
  • Klicka längst ner på ”Spara”.

Observera att filtret vi just skapade nu dyker upp i listan med filter.

När vi har sparat det här filtret och använt det på en vy kontrollerar Google Analytics IP-adresserna för trafik till webbegenskapen och utesluter de som matchar filtret. Det tar lite tid för filtret att fånga all trafik. För att testa att filtret exkluderar intern trafik klickar du på Rapportering. Klicka sedan på ”Realtid” i vänsternavigeringen. Klicka nu på ”Översikt.”

Detta visar dig en rapport om realtidstrafik till din webbplats. Om du är i ditt interna nätverk bör du märka att din interna användartrafik bör minska under de kommande 30 minuterna. När filtren har trätt i kraft samlar Analytics inte in någon intern aktivitet för den IP-adress du filtrerade.

När du har verifierat att detta filter fungerar i din testvy kan du lägga till det i din mastervy. Klicka på Admin-fliken igen. Välj sedan rullgardinsmenyn Visa.

Välj ”Master View.” Klicka nu på ”Filters.” Klicka sedan på ”Lägg till filter.” Nu istället för ”Skapa nytt filter”, välj alternativknappen för ”Applicera befintligt filter.”

Detta gör att du kan välja från en lista med filter du tidigare har skapat. Klicka på Spara.

Nu kan du se att filtret tillämpas på ”Master View.”

Observera att om du tillämpar flera filter på en vy, kommer varje filter att tillämpas i den ordning de visas i dina filterinställningar. Så om du har två filter kommer data att passera genom det första filtret innan de går igenom det andra. Så tänk på den ordning du använder dina filter.

Det är så enkelt att skapa eller lägga till fördefinierade filter i vyer för att se till att du samlar in och skyddar data du behöver.