1.3 Google Analytics installation

Analytics-kontostrukturen

Nu när du vet hur data samlas in, låt oss se hur Google Analytics-konton är organiserade.

Alla dina Google Analytics-konton kan grupperas under en ”Organisation”, vilket är valfritt. Detta gör att du kan hantera flera Google Analytics-konton under en gruppering.

 

Stora företag eller byråer kan ha flera konton, medan medelstora till småstora företag i allmänhet (endast) använder ett konto. När du skapar ett konto skapar du också automatiskt en egenskap och inom den egenskapen en vy för det kontot. Men varje Analytics-konto kan ha flera egenskaper och varje fastighet kan ha flera vyer. På så sätt kan du organisera din Analytics-datainsamling på ett sätt som bäst återspeglar ditt företag.

Google Analytics-kontot avgör hur data samlas in från dina webbplatser och hanterar vem som har åtkomst till dessa data. Vanligtvis skulle du skapa separata Analytics-konton för olika företag eller affärsenheter.

Varje Google Analytics-konto har minst en ”egendom.” Varje egendom kan samla in data oberoende av varandra med hjälp av ett unikt spårnings-ID som visas i din spårningskod.

Du kan tilldela flera egenskaper till varje konto så att du kan samla in data från olika webbplatser, mobilapplikationer eller andra digitala tillgångar som är kopplade till ditt företag. Till exempel kanske du vill ha separata egenskaper för olika försäljningsregioner eller olika märken. Detta gör att du enkelt kan se informationen för en enskild del av ditt företag, men kom ihåg att det inte kommer att ge dig data från separata egenskaper sammanfattade.

Vy inställningar

Precis som varje konto kan ha flera ”egenskaper”, kan varje fastighet ha flera ”vyer.” Du kan använda en funktion som heter Filters i dina konfigurationsinställningar för att avgöra vilken data du vill inkludera i rapporterna för varje vy.

Google Store säljer till exempel varor från sin webbplats i olika geografiska regioner. De kan skapa en vy som innehåller all sin globala webbplatsinformation. Men om de ville se data för enskilda regioner, kunde de skapa separata vyer för Nordamerika, Europa och Asien. Om Google Store bara ville se data för extern trafik (som inte inkluderade sina egna butiksanställda), kunde de skapa en vy som filtrerade bort intern trafik baserat på IP-adress.

Med visningsnivå kan du också ställa in Google Analytics ”mål”. Mål är ett värdefullt sätt att spåra omvandlingar, eller affärsmål, från din webbplats. Ett mål kan vara hur många användare som registrerat sig för ett nyhetsbrev via e-post eller hur många användare som köpt en produkt. Vi kommer att diskutera mål och omvandlingar i en senare lektion. Var noga när du ställer in dina konton, egenskaper och visningar, eftersom du inte kan ändra data när den har samlats in och behandlats. av Google Analytics.

Innan vi går vidare till användaråtkomstbehörigheter finns det ett par viktiga saker att notera om vyer:

Nya vyer inkluderar endast data från det datum vyn skapades och framåt. När du skapar en ny vy kommer den inte att inkludera tidigare data.
Om du tar bort en vy kan bara administratörer återställa den vyn inom en begränsad tid. Annars raderas vyn permanent.

Användarrättigheter

Du kan tilldela behörigheter till andra användare på konto-, egendom- eller visningsnivå. Varje nivå ärver behörigheter från nivån ovanför.

Om du till exempel har tillgång till ett konto har du samma åtkomstbehörigheter för egenskaperna och vyerna under det kontot. Men om du bara har åtkomstbehörigheter för en vy, har du inte behörighet att ändra egenskapen eller kontot som är kopplat till den vyn.

Genom att klicka på ”Admin” låter Google Analytics dig ange användarrättigheter för: ”Hantera användare”, ”Redigera”, ”Samarbeta” eller ”Läs och analysera.”

  • ”Hantera användare” låter användare lägga till eller ta bort användaråtkomst till kontot, egenskapen eller visa.
  • ”Redigera” låter användare göra ändringar i konfigurationsinställningarna.
  • ”Samarbeta” tillåter användare att dela saker som instrumentpaneler eller vissa mätinställningar.
  • Och slutligen, ”Läs och analysera” låter användare visa data, analysera rapporter och skapa instrumentpaneler, men begränsar dem från att göra ändringar i inställningarna eller lägga till nya användare.

Hur du konfigurerar dina organisationer, konton, egenskaper och vyer kan påverka hur dina data samlas in. Var tankeväckande när du konfigurerar implementeringen av Google Analytics och se till att du anpassar dina egenskaper och vyer för de data du samlar in med din övergripande affärsstruktur.