1.2 Hur Google Analytics fungerar

Processen för att samla in Analytics-data: Google Analytics är en plattform som samlar in data och sammanställer dem i användbara rapporter.

Spåra en webbplats

För att spåra en webbplats måste du först skapa ett Google Analytics-konto. Sedan måste du lägga till en liten bit av Javascript-spårningskod till varje sida på din webbplats. Varje gång en användare besöker en webbsida samlar spårningskoden anonym information om hur användaren interagerade med sidan.

I Google Store kan spårningskoden visa hur många användare som har besökt en sida som säljer drinkar jämfört med en sida som säljer hushållsartiklar. Eller så kan det berätta för oss hur många användare som köpte ett objekt som en Android-docka genom att spåra om de kom till köpbekräftelsessidan.

Men spårningskoden samlar också in information från webbläsaren som språket som webbläsaren är inställd på, webbläsartypen (som Chrome eller Safari) och enheten och operativsystemet som används för att komma åt Google Store. Det kan till och med samla in ”trafikkälla”, vilket är det som förde användare till webbplatsen i första hand. Detta kan vara en sökmotor, en annons de klickade på eller en e-postmarknadsföringskampanj.

Tänk på att spårningskoden samlar in och skickar uppdaterad information om användarens aktivitet varje gång en sida laddas. Google Analytics grupperar denna aktivitet i en tidsperiod som kallas en ”session”. En session börjar när en användare navigerar till en sida som innehåller Google Analytics-spårningskoden. En session avslutas efter 30 minuters inaktivitet. Om användaren återvänder till en sida efter att en session har avslutats börjar en ny session.

Bearbetning och rapportering

När spårningskoden samlar in data, paketerar den informationen och skickar den till Google Analytics för att behandlas till rapporter. När Analytics bearbetar data, aggregerar och organiserar den data baserat på särskilda kriterier, till exempel om en användares enhet är mobil eller stationär, eller vilken webbläsare de använder.

Men det finns också konfigurationsinställningar som gör att du kan anpassa hur informationen behandlas. Till exempel kanske du vill använda ett filter för att se till att dina data inte innehåller någon intern företagstrafik, eller endast innehåller data från ett visst land eller region som är viktigt för ditt företag.

Och Justin, en mycket viktig sak att komma ihåg.

Vad är det?

* När Analytics bearbetar uppgifterna lagras de i en databas där de inte kan ändras *

Bra poäng, Krista! Så kom ihåg att när du ställer in din konfiguration ska du inte utesluta data som du tror att du kanske vill analysera senare. När uppgifterna har bearbetats och lagrats i databasen visas de i Google Analytics som rapporter. Vi visar hur dessa rapporter ser ut lite senare.